Produktet som det blir reklamert for er en plantebasert antirynkekrem. Reklamen ble vist i mote og skjønnhetsbladet Kamille som kom ut 10. November i 2008. Kamille er et dameblad for aldersgruppen 35-40+, og reklamen henvender seg derfor til denne målgruppen.
Reklamen dekker en A4 side. Hovedfargen er lys lilla, linjene ellers er veldig elegante og feminine. Hele høyre side viser en vakker kvinne med perfekt hud og hår, det ser ut som om hun er yngre enn målgruppa. Damen ser veldig naturlig vakker ut, ikke noe sminke. Huden hennes ser helt ren og glatt ut. Hun gir oss et spørrende og nesten litt utfordrende blikk. Overskriften er plassert øverst til venstre, og er tatt igjen som logo i hjørnet nederst til høyre. På venstre side er teksten plasser, det er mye luft mellom hver linje. Nederst til venstre er bildet av to krukker med produktet, stablet oppå hverandre.
Det første øynene mine fester seg ved, er hennes blikk. Øynene hennes ser rett på oss, uansett hvor vi plassere oss i forhold til bildet. Det virker som om hun vil utfordre oss til å prøve produktet.
Det er brukt elegante og feminine streker og linjer. Blikket fester seg først og fremst ved fotografiet. Vi ser ikke hele henne, men vi ser nok til å forstå at hun er veldig pen og med helt glatt hud uten aldringstrekk. Fargen lys fiolett går i gjennom hele bildet, både i logoen, krukkene med krem, skrift og i håret hennes.
Logoen er strategisk plasser i hjørnet til høyre, som i mange andre reklamer. Dette er fordi det er den veien blikket vårt vandrer over arket, det glir nedover mot høyre hjørne. Firmamerket er veldig enkelt, den første bokstaven i logoen er elegant og avrundet, mens resten av bokstavene er svært enkle og statiske. Logoen er også tatt igjen i overskriften, noe som gjør at vi husker den ekstra godt.
Reklamen inneholder ikke mye tekst, bare noen linjer. I tilegg er det noen ord/korte setninger som er uthevet, disse stopper jeg opp ved og leser. Selve faktateksten bruker jeg ikke så mye tid på, antakelig fordi jeg ikke er i den rette målgruppen. Alle ordene er positivt ladd, som får kremen til å framstå i et godt lys. Det er også brukt noen vanskelige, sammensatte ord, som får produktet til å virke veldig seriøst, men det er ikke så mange av de vanskelige ordene at vi som kjøpere virker dumme.
Det er brukt et språk som retter seg mot kvinner, ikke unge jenter. Ordene er stilrene og pene, og de får produktet til å fremstå som luksuriøst, men samtidig som noe alle kan bruke.
Reklamen bygger også mye på renhet, hele reklamesiden er luftig og lett, med lite farger. Kvinnen som reklamerer for produktet er også ren, med rent hår og hud, og elegante hender. Kremen er plantebasert, og det er nok derfor den spiller veldig på det helt naturlige og rene. Det virker som om hvis vi bruker denne kremen blir vi like naturlig pene og rene. Reklamen utstråler også en fantastisk ro, som om alt stress er vekk. En av grunnene er nok at det ikke er så masse som krever øyets oppmerksomhet, det kan bare vandre sakte men sikkert over hele annonsen. Også fargene som er brukt er svært rolige.
Jeg tror budskapet i reklamen er at dette produktet vil fjerne rynkene dine på en naturlig måte, noe som vil motvirke stress og du kommer til å bli en mer rolig og avslappet person.
Det er ikke en reklame jeg hadde kommet til og stoppet opp ved, antakelig fordi jeg ikke er innefor målgruppa. Jeg hadde nok lest det som står med stor skrift og med farger, og spesielt det som står med ekstra stor skrift i hjørnet til høyre. Men jeg tror at kvinner i rett målgruppe ville ha stoppet opp ved den, mye på grunn av den renheten og roen reklamen utstråler.
Lees online Fatale erfenis Ebook
for 4 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar